Events
Oprichter Piet Feenstra over het 15-jarig bestaan

Oprichter Piet Feenstra in 2017 over het 15-jarig bestaan

Let op: Dit interview is uit 2017. Inmiddels bestaat Only for Men al 20 jaar. Only for Men bestaat 15 jaar! Daar is oprichter Piet Feenstra samen met zijn team maar wát trots op. Maar waar is het 15 jaar geleden allemaal begonnen? Piet Feenstra neemt je mee in de afgelopen jaren en vertelt je alle ontwikkelingen van de mannenmodeketen én de ambities voor de toekomst.

Oprichter Piet Feenstra over het 15-jarig bestaan

In 2002 is het allemaal begonnen. Piet Feenstra is 46 jaar en zegt zijn vaste baan als branche manager in de retail op om zijn grote droom te verwezenlijken: ondernemer worden. Hij verruilt zijn zekerheid voor onzekerheid en daarmee staat hij aan de start van een grote, maar gewilde uitdaging.

Outlet for Men

In 2002 neemt Piet een winkel over in het pittoreske Reusel in Noord-Brabant. Outlet for Men is geboren. Piet: ‘In dit jaar is tevens de euro geïntroduceerd. Dus ik vond het een dubbel mooi moment om mijn eerste winkel te openen.’ Outlet for Men was dé herenmodezaak waar kostuums de grootste drijfveer waren. Hier kon je altijd terecht voor de beste deals. De winkel was donderdag, vrijdag en zaterdag geopend. En af en toe op zondag. ‘Alles deed ik zelf: de inkoop, verkoop tot zelfs de boekhouding, wat compleet nieuw voor mij was. Ik had jaren ervaring in de herenmode, maar het was lang geleden dat ik echt zelf weer in een winkel stond om kostuums te verkopen. Ik was maar wát blij dat ik weer op deze plek mocht staan.’

De winkel liep goed en Piet leefde voor zijn zaak. ‘Soms was ik te moe om nog naar huis te rijden omdat er een klant tot laat in de avond met een glas wijn en een sigaar in de winkel bleef hangen. Dan sliep ik onder de pakken om de dag erna weer fit en op tijd aanwezig te zijn,’ lacht Piet.

Meerdere vestigingen

Een jaar later wordt in Rosmalen de tweede Outlet for Men geopend. Vanaf dat moment komt zijn zoon Arthur in beeld als storemanager van deze winkel. Daarna zijn er meerdere vestigingen van Outlet for Men geopend in Geldermalsen, Waalwijk en als laatste in Ede. ‘Toen werd het tijd om meer aandacht aan marketing te besteden. Het eerste grote project was een huis-aan-huis folder. Deze heb ik zelf, samen met Arthur en een bezorgteam van eigen mensen, rondgebracht. Die nacht herinner ik me nog maar al te goed. Slapen lukte niet, want wat was ik zenuwachtig hoe en of er op de folder gereageerd zou worden. Het was immers een flinke investering…’

Toch gingen de mannen uit van hun eigen kracht. En het bleek een enorm succes. Vanaf dat moment is marketing een grote rol gaan spelen binnen het bedrijf. Ook toen zochten ze al vaak het randje op in bijvoorbeeld spraakmakende kopteksten in folders en krantjes of door middel van vernieuwende openingstijden. De winkel in Geldermalsen was in 2004 bijvoorbeeld tijdens de feestdagen open. Dit kwam voort uit de gedachte dat mannen anders winkelen dan vrouwen. ‘We zijn niet de traditionele denkers. Natuurlijk hebben wij ook beslissingen genomen die we later weer hebben teruggedraaid, of die niet liepen zoals we hoopten. Van fouten leer je en je moet ze durven maken om uiteindelijk op een niveau te komen waar je naar streeft,’ aldus Piet. ‘We leiden een passioneel ondernemerschap en durven beslissingen te maken die anderen wellicht niet durven te maken.’

Verandering naar Only for Men

Na een aantal jaar begon de naam Outlet for Men tegen te werken. Piet en Arthur wilden bepaalde topmerken verkopen in de winkels, maar dit lukte niet omdat de merken niet verkocht wilden worden in een outlet. Op een avond lagen Piet en Arthur samen op een hotelkamer. Ze hadden al een hele dag op een beurs rond gelopen om diverse merken voor zich te winnen. ‘Mensen zagen ons als de Peppie en Kokkie van de herenmode, want we waren overal bij.’ Uiteindelijk besloten ze die avond dat de naam Outlet for Men moest worden veranderd naar Only for Men. Vanaf dat moment konden ze de weg inslaan die ze wilden en konden ze gaan uitbreiden. ‘Ondernemen is een topsport. Je bent immers 24 uur per dag ondernemer. Ook na een lange dag op een beurs gaat het voor ons altijd door.’


‘Mensen zagen ons als de Peppie en Kokkie van de herenmode’


Succesformule

Alle winkels zijn tegelijkertijd omgegaan naar Only for Men en dit bleek een groot succes. De formule blijft zich tot op de dag van vandaag nog iedere dag vernieuwen. Piet en Arthur gaan regelmatig op zoek naar nieuwe locaties net buiten grote steden met veel (en gratis) parkeergelegenheid. Inmiddels zijn er ook vestigingen in Druten, Doesburg, Helmond, Nieuwegein, Oosterhout, Veghel, Veldhoven en Woerden geopend. Vorig jaar is Het Magazijn in Lelystad geopend. Dit is de grootste mannenmode outlet van Nederland. En onlangs zijn de deuren open gegaan van de nieuwste, en tevens grootste, winkel van Only for Men in Voorburg. Zo zit Only for Men momenteel op vijftien winkels.

De kracht van Only for Men is om te blijven innoveren en niet té snel tevreden te zijn. Ook wordt een goed lopende winkel niet gekopieerd. Iedere winkel is namelijk anders, met een ander assortiment en andere uitstraling die past bij de omgeving. ‘Ik hoop dat men Only for Men ziet als een plek waar je graag wilt komen, waar ze niet opdringerig zijn, waar mooie producten worden verkocht en waar het simpelweg gezellig is.’

Om het aanbod van Only for Men beschikbaar te stellen aan alle mannen van Nederland, is zeven jaar geleden de webshop gelanceerd. ‘We waren er als een van de eerste bij, ondanks dat we hier totaal geen ervaring mee hadden.’ Naast het ruime assortiment kun je in de webshop ook terecht voor de beste deals en wordt ook hier de beste en persoonlijke service geboden. Daarnaast kun je je volop laten inspireren door diverse stijltips en het lifestyle blog waar iedere dag interessante artikelen online komen. ‘Vorige maand hebben we zelfs voor de derde keer de Beste Webshop Awards gewonnen. Een prijs waar we ontzettend trots op zijn.’


‘Ik hoop dat men Only for Men ziet als een plek waar je graag wilt komen en waar het simpelweg gezellig is’


Familiebedrijf

‘Sinds de opening van de webshop heeft ook mijn andere zoon Richard zich bij het bedrijf gevoegd als fotograaf. Ik wilde altijd al een familiebedrijf. Ik ben er trots op dat ik zo goed met mijn familie kan samenwerken. Ik vind het bijzonder dat er altijd vertrouwen is en dat ieder een eigen specialisme heeft gecreëerd. Arthur kan bijvoorbeeld veel beter inkopen en ik ben juist meer gespecialiseerd in de retail kant. Zonder de mensen om mij heen, familie of geen familie, waren we hier nooit geweest. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor.’

The Bakery

‘Ik ben 15 jaar geleden helemaal alleen begonnen en kijk eens waar we nu staan met ons hele team. De eerste winkel blijft een speciale winkel, maar deze werd twee jaar geleden toch te klein. Een paar deuren verder konden we een groter pand huren waar we een nieuwe Only for Men wilden neerzetten. Het oudepand wilden we wel graag in ons bezit houden, omdat hier alles is begonnen.
Toen ontstond een nieuw idee voor deze winkel: The Bakery Store.’ ‘Dit pand was erg speciaal voor ons dus we wilden er graag iets unieks van maken.’ The Bakery is de meest spraakmakende jeans store van Nederland geworden en focust zich op echte liefhebbers van jeans door een sterk denim-gerelateerd aanbod. De winkel heeft een volstrekt unieke winkelentourage. Die bestaat namelijk geheel uit een authentieke, nostalgische bakkerijsetting met de geur van brood en graan. ‘Een mooie toevoeginging aan ons Only for Men concept!’

Academy

Piet is nog steeds actief betrokken bij Only for Men. ‘Ik rijd regelmatig langs alle winkels en het hoofdkantoor in Geldermalsen. We willen altijd betrokken blijven, ook met het personeel.’ Zo is er een spectaculair personeelsfeest geweest om het 15-jarig bestaan te vieren. ‘Als ík het goed heb, dan moeten de mensen het ook goed hebben. We eisen veel van onze mensen, maar dan moet je ook durven delen.’

‘Dit uit zich ook in onze zelf opgestelde Only for Men Acadamy. We investeren volop in onze mensen en we willen ze helpen om het beste uit zichzelf te halen. Daarvoor bieden we vele trainingen op hoog niveau aan. Zo wordt het personeel nóg beter opgeleid en binden we ze aan Only for Men. We zijn immers een echte mensen organisatie. Vroeger wist ik alles van iedereen, maar helaas lukt dat nu niet meer,’ geeft Piet aan.


‘Je moet durven delen’


Spraakmakend

De kracht van Only for Men ligt vooral bij het goed doen van één ding en dat is mannenmode. ‘Dit willen we ook in de toekomst blijven uitstralen. We gebruiken humor en échte mannen dingen staan centraal, zoals een biertje op zijn tijd en een racesimulator voor de winkel. Het gaat ons er niet om de grootste mannenmodeketen van Nederland te zijn, maar wel de meest spraakmakende. Dat uiten we in een enorm assortiment voor mannen. Ze kunnen hier van top tot teen gekleed worden. Op tijden wanneer de man kan. Met een drankje en tijdens spectaculaire events.’

Toekomst

Twee jaar geleden is Stitch & Buttons opgericht. Dit is de zakelijke tak van Only for Men die zich volledig richt op bedrijfskleding. ‘Dit hebben wij in het leven geroepen om de B2B markt te gaan veroveren, want we merkten dat hier ook veel vraag naar was. We hopen Stitch & Buttons in de komende jaren nog verder te gaan uitbreiden en er een groot succes van te maken.’

Ook ligt bij Only for Men de focus op de eigen merken. ‘We hebben een tiental eigen merken ontwikkeld en willen deze de komende jaren naar een hoger niveau tillen. Ook willen we ze extra onder de aandacht brengen en bij nog meer retailers verkopen.’

‘In de afgelopen 15 jaar hebben we vele, mooie ontwikkelingen doorgemaakt en precies 15 winkels geopend. Ik hoop dat we bij het 30-jarig bestaan, ten minste 30 winkels geopend hebben. En dat we een landelijke dekking hebben bereikt.’

Op naar de volgende 15 jaar!

Lees ook

Meer ev